To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Drake
Temat postu: SYSTEM GILDIOWY WARLOCKA  PostWysłany: 14 Sty, 2004 - 08:46
Niech ktoś go/ją wreszcie uciszy


Dołączył: 11 Sie, 2002
Posty: 1020
Skąd: Roscor-Tornt
Pozwole sobie przypomniec ten topic, bo ostatnimi czas niektorzy bardzo sie o pewne gildie rzucaja. Bedzie to mj trzeci zalozony wlasnorecznie topic na tym forum. Co prawda rozpoczne wklejeniem starej notki Sethara, ktora byc moze cos niecos rozjasni niedowiarkom.


Sethar
Administrator


Dołączył: 05 Lip 2002
Posty: 44
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Nie Wrz 08, 2002 16:43 Temat postu: System Gildiowy Warlocka.

--------------------------------------------------------------------------------

Przenioslem ponizej jedna z moich notek z dawnego forum Twojego netu z Wiesci z Warlocka. Jest to szkic nowego systemu gildii.



CYTUJE:

{...}

Mianowicie chcialem naszkicowac wszystkim przyszlym graczom sposob w jaki chcemy w przyszlosci tworzyc gildie na Warlocku.

System gildii i ich zaleznosci oparty bedzie na trzech glownych rodzajach gildii. Osobiscie nie lubie tego okreslenia (gildia), gdyz jak dla mnie jest ona strasznie mylaca. Jednak skoro juz sie przyjela, to niech tak bedzie. A wiec chcemy podzielic wszystkie gildie na Warlocku na trzy rodzaje:

- Gildie Rasowe
- Gildie Zawodowe
- Gildie Ideologiczne

Przedstawie je na przykladzie gildii Arkadii (mam nadzieje ze Administracja Arkadii nie bedzie miala nic przeciwko), gdyz wiekszosc z nas najlepiej ja zna.

Wiec, Gildia Rasowa, identycznie jak na Arkadii, na Warlocku bedzie zrzeszala przedstawicieli okreslonej rasy. Pewnego rodzaju pochodzenie, charakter itp. (Ogry, Halflingi, Lesne Elfy). Jednak gildie rasowe beda mogly posiadac takze profile. Oznacza to ,ze poza okresleniem rasy beda mogly dac rowniez pewnego rodzaju zawod, profil zachowania (Osadnicy - sprofilowana gildia rasowa). Glowna zasada gildii rasowych jest to ze zrzeszaja przedstawicieli jednej rasy, jednoczesnie nie ograniczajac ich rozwoju. Oznacza to ze taka gildia rasowa nie zawsze bedzie slabsza. Beda istnialy elitarne, silne bojowo, rasowki.

Gildia Zawodowa. Jak sama nazwa wskazuje, zrzesza postacie parajace sie okreslonym zawodem, profilem, charakterystycznym sposobem zycia (ze wskazaniem na zawod a nie ideologie). Zawod w tym przypadku to jest to na co wskazuje nazwa, czyli pewnego rodzaju umiejetnosci postaci, ktore moze dana postac wykozystac w swoim zyciu, jak rowniez sprzedac je innym. Jak wiadomo zawodem moze byc kazda w sumie umiejetnosc. Walka, Kupiectwo, Kowalstwo itp. Przykladem gildii zawodowych z Arkadii w warlockowym systemie mogliby byc Kupcy Novigradu, Gladiatorzy czy Najemnicy. Do nich mozna by rowniez zaliczyc Berki.

Trzecim rodzajem gildii w nowym systemie podzialu Warlocka bylyby Gildie Ideologiczne (Zakon Sigmara, Wiewiorki). Gildie ideologiczne, jak nazwa rowniez wskazuje zrzeszalyby postacie ktore wyznaja okreslona ideologie i przekonania. Idea laczaca mogla by tu byc rowniez Wiara i Wyznanie. Czlonkowie tych gildii kierowali by sie w swoim zyciu okreslonym kodeksem, zasadami i ideami, i one wymuszalyby na nich okreslone dzialania i zachowanie.

Tyle charakterystyki podzialu. Napisze teraz o systemie zaleznosci i okreslaniu sily poszczegolnych gildii, bo to chyba najbarziej wszystkich interesuje.

Chcielibysmy zmienic troche sposob myslenia o gildiach. Sposob myslenia, ktory pozostal nam po Genesis. Mianowicie to ze dana gildia jest gildia rasowa, zawodowa, czy tez ideologiczna, nie okresla hierarchi i stopniowania sily. Na Warlocku bedzimy sie starali spowodowac, ze sile i poziom bojowy gildii beda okreslac umiejetnosci dostepne w gildii, a nie jej rodzaj. Najprosciej wyjasnic to tak:
Bedzie mozliwe, ze jakas gildia rasowa, przez dostepne w niej umiejetnosci bedzie silniejsza bojowo niz jakas gildia zawodowa, czy tez ideologiczna.

Tu nalezy powiedziec, ze sila gildii nie bedzie sie ograniczala do jej sily bojowej. W zaleznosci od warunkow geopolitycznych i ekonomicznych, niektore gildie beda mialy pewnego rodzaju sile polityczna, lub ekonomiczna. I mysle ze czasami takie polityczne i ekonomiczne plusy beda mogly przewyzszyc bojowe umiejetnosci innych. Waznym elementem okreslajacym "sile" gildii bedzie rowniez magia i jej dostepnosc dla poszczegolnych gildii.

Teraz troche o zaleznosciach miedzygildiowych. System miaby byc opracowany tak, ze jesli ktos nalezy do jakiejs gildii, to nie moglby juz wstepowac do innych gildii tego samego rodzaju. Istnialy by mozliwosci przynaleznosci do roznych rodzajow gildii, jednak niektore polaczenia bylyby z gory zablokowane, mimo ze rodzaje gildii niepokrywalyby sie. Wszystko okreslaly by relacje i zaleznosci miedzy gildiami oraz same charaktery poszczegolnych gildii. Oczywiscie gdyby nie bylo blokady kodowej, to sami gracze mogliby przestrzegac pewnych zasad zabraniajacych laczenia gildii.
Wspomne jeszcze o jednej ze spraw. Osobiscie jestem przeciwny zaglowaniu przynaleznoscia gildiowa. Nawet jesli zmiana gildii jest dobrze umotywowana, to mysle ze powinny istniec takie organizacje, ktore jesli juz wstapimy do nich, rzutowalyby na cale zycie nastepne (chodzi mi o pewna konsekwencje w rozwijaniu postaci). Szczegolnie chodzi mi tu o Gildie Ideologiczne. Dobrym przykladem bedzie tu zaglowanie przynaleznoscia do Wiewiorek i Berkow z Arkadii.
Dla mnie osobiscie taki Kapitan, ktory przyprowadza do Jarla kandydata, ktory wczesniej zabijal dziesiatki razy samego Jarla (bedac Wiewiorka), powinien byc nie tylko zdegradowany, ale rowniez zabity. A Kandydat przykladnie powieszony na murach. Uwazam ze niektore czyny postaci powinny dzialac i wplywac na zycie postaci ,nawet w bardzo odleglej przyszlosci.

Tyle charakterystyki. Podsumowujac. Uwazam ze na sile gildii powinien wplywac nie tylko jej charakter ale przede wszystkim umiejetnosci. Podzial rodzajowy gildii nie powinien deprymowac sily bojowej gildii, a sila nie powinna byc jedynie sila bojowa, bo istnieja jeszcze inen. Uwazam rowniez, ze pewne dzialanie postaci nie tylko w gildii, powinno wplywac na jej zycie w przyszlosci.

{...}

Tyle narazie.
Pozdrowka Sethar
_________________
Kontakty
GG 2614489

_________________
"Ci reptilioni są dziwni, nawet dla mnie."
Cadron, król Góry Feniksa, Mistrz Kamienia arcykapłan Gotam-Gora
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Adres AIM  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Gileadrael
Temat postu:   PostWysłany: 14 Sty, 2004 - 10:55
Chochlik


Dołączył: 08 Lip, 2002
Posty: 121
Skąd: Łódź
No to tez sie powtorze:
"Bedzie mozliwe, ze jakas gildia rasowa, przez dostepne w niej umiejetnosci bedzie silniejsza bojowo niz jakas gildia zawodowa, czy tez ideologiczna."
'Bedzie mozliwe' nie oznacza 'Niemal kazda', a tak to teraz wyglada.
jak przydzie czas zrobic zawodowke wojow, tropicieli etc okaze sie ze malo oni zawodowi, skoro 2/3 rasowek ma kosmiczne umy, i robia to czym rzeczona gildia ma sie parac zawodowo niemal rownie dobrze.

p.s.
AoB wroc!!!!!!!!! Crying or Very sad
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Kharegn
Temat postu:   PostWysłany: 14 Sty, 2004 - 11:22
Mag Warlocka


Dołączył: 15 Lip, 2002
Posty: 45

Hmm, ktora rasowka ma takie kosmiczne umy? :O A po drugie co znacza umy przy specu.. to kazdy wie mam nadzieje.

_________________
Hokus Pokus
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Drannor
Temat postu:   PostWysłany: 14 Sty, 2004 - 14:23
Expiarz wieściowy


Dołączył: 20 Gru, 2003
Posty: 757

Re Kharegn:

Kurcze....jakos nie zrozumialem Twojej notki....
tzn uwazasz, ze umy sa malo wazne, jesli mamy speca?
Coz, zapraszam do przetestowania speca Zakonu Smoka.
Mowiac porosto, jest to odbieracz many, nic wiecej.
A wysokie umy z pewnoscia sie przydaja, szczegolnie gdy mamy lipnego speca.

Pozdro
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Kharegn
Temat postu:   PostWysłany: 14 Sty, 2004 - 14:32
Mag Warlocka


Dołączył: 15 Lip, 2002
Posty: 45

Chodzilo mi o spece, ktore nie dzialaja tak jak mialy dzialac, gdyby spec Zakonu dzialal, jak mial dzialac dawniej, to rasowka by nie skoczyla ;P.

_________________
Hokus Pokus
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Drake
Temat postu:   PostWysłany: 14 Sty, 2004 - 17:05
Niech ktoś go/ją wreszcie uciszy


Dołączył: 11 Sie, 2002
Posty: 1020
Skąd: Roscor-Tornt
Ech od razu nie skoczyla. Bez przesady? Co wy porownujecie?
Kolesia w zawodowce na poczatkowym poziomie z kolesiem z rasoki, wyexpionym i z full uami wytrenowanymi?
Przeciez to jest oczywiste, ze go pojedzie. Malo razy ja jechalem mlodych MC? Na wiele arkowym wiele, bez gildii. Specami po prostu nie trafiali. Albo jak trafiali to tak mizernie, ze nie ma co.

Porownujcie sile gildii, a nie jej czlonkow.

A Gileadrael:
Mam dziwne wrazenie, ze dla ciebie zawodowka sluzy tylko i wylacznie do expienia. I ma byc koniecznie silniejsza od rasowki, no bo jakze to moze byc. NAWET jesli dana zawodowka wogole sie walka nie zajmuje, lub prawie wogole: np. ci twoi tropiciele, no beda mieli tropienie na 99, lowiecwo na 99, skradanie, ukrywanie sie tez na tyle. Wez mi pokaz jakas rasowke, ktora ma wiecej. Ja nie znam. Ty sie po prostu czepiasz o umy walki.

_________________
"Ci reptilioni są dziwni, nawet dla mnie."
Cadron, król Góry Feniksa, Mistrz Kamienia arcykapłan Gotam-Gora
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Adres AIM  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Ragar
Temat postu:   PostWysłany: 14 Sty, 2004 - 20:07
Papla


Dołączył: 20 Wrz, 2003
Posty: 368

Ja bym tylko wspomnial o uwazaniu na sile specy. Zeby nie bylo potem ze wpada 4 gosci i zajezdzaja w 3 sekundy kazdego niewazne jak spasionego przeciwnika. Przewracanie - nie wstanie i nie ucieknie, ogluszanie paraliz czy inne podobne spece niech beda raczej uzywane naprawde rozsadnie. Tak samo magia nie moze byc taka ze w 5 sekund rozwali sie kazdego (co mozna znalesc na innych mudach).
Chyba ze to ma byc PK mud gdzie zabijanie innych bedzie najwieksza radocha ... Ale ja szczeze mowiac tego nie lubie.
Co myslicie o bardziej honorowej walce ?
O tym ze samo przegonienie przeciwnika a nie tylko zabicie go jest powodem do chwaly ?
O troszczeke mniej fragowym podejsciu ...
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Adres AIM  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Uraki
Temat postu:   PostWysłany: 14 Sty, 2004 - 20:17
Początkujący


Dołączył: 07 Sty, 2004
Posty: 20

No i tu nawiazujac do notki ragara... mzoe zly temat... ale

Przydala by sie taka opcja jak na barsie...

ze mozesz ustawic to iz ogluszasz przeciwnika ale go nie zabijasz... lezy on jakis czas na ziemi, zabrac rzeczy mozesz... ale jednak nie ginie on... to by sie przydalo
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sethar
Temat postu:   PostWysłany: 15 Sty, 2004 - 07:48
Administrator


Dołączył: 05 Lip, 2002
Posty: 279
Skąd: Gdańsk
Jejka. Moja charakterystyka systemu gildiowego od poczatku miala pomoc a nie spowodowac klotnie.

Zapewniam ze wczesniej czy pozniej, ale raczej wczesniej zostana przetestowane wszelkie umiejetnosci istniejacych i tworzonych gildii i odpowiednio dostosowane do realiow mudowych.

Wiem ze to moze sie niektorym niespodobac.
Ale Jak niektorzy zauwazaja, trzeba dostosowac niektore umy i spece do "odpowiedniego" poziomu.

Wypowiem sie jedynie o Bractwie Kmaranim, bo Kmarany sa najblizsze memu sercu. Jest to dla mnie gildia rasowo-ideologiczna, ze srednim poziomem umow bojowych (raczj w dol niz w gore).

Tyle narazie.

Pozdrowka Sethar

_________________
Kontakty 239598
NOWY
"Bytka abo ne bytka - to je zapytka" - Shakespeare w czeskim filmie
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Numer ICQ 
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Krwin
Temat postu:   PostWysłany: 15 Sty, 2004 - 14:52
Niech ktoś go/ją wreszcie uciszy


Dołączył: 12 Paź, 2003
Posty: 16777215
Skąd: Wwa
Ja sie wypowiem z perspektywy petenta...
Wiem, po przeczytaniu jak wyglada system, rozumiem go akceptuje itp, jednak jedno jest dla mnie nie jasne..
Od czego zalezy czy jakas gildia zostanie przyjeta.. Rozumiem, ze jakiekolwiek regulowanie tego zasadami jest absurdalne, gdyz mogly by wystepowac przypadki, gdy ktos napisze bejowa gildie, spelniajaca okreslone warunki, i czuje sie poszkodowany, wymaga jej zakodowania....
jednak sam napisalem gildie, czy bejowa czy nie.. trudno mi obiektywnie ocenic, i nie moge dostac odpowiedzie co dalej...
Nie atakuje nikogo, nie chce byc niemily, ani wszczynac rzadnych klotni czy sporow.
Prosil bym jednak (tutaj prosba chyba skierowana jest przede wszystkim do Kharegna) o dawanie jakis jednoznacznych, wyraznych odpowiedzi.
Jestem w tej chwili bardzo zajety, robie pare waznych, duzych projektow, majacych spore znaczenie dla mojego rila.. ale jestem w stanie poswiecic czas na poprawianie czy dopisywanie czegos do gildii, ktora miala by zostac zakodowana.
Pisanie jednak tak po prostu, dla zabawy, czegos, co nigdy nie ujrzy swiatla dziennego jest dla mnie strata czasu.
Mysle ze dla kazdego potencjalnego autora opisow, gildii czy czegokolwiek, ma to spore znaczenie...
Rozumiem ze macie niewiele rak, niewiele czasu, i bynajmniej nie wymagam od was zaangazowania przekraczajacego wasze mozliwosci....
Szanje wasza prace, ale blagam szanujce tez prace tych wszystkich, ktorzy angazuja sie w pomoc czy rozwijanie tego Muda.
I nie chodzi mi tutaj o automatyczna przyjmowanie wszystkiego i gorace pdziekowania na prawo i lewo, tylko o jakies, chocby najbardziej ramowe zasady dotyczace przyjmowania projektow i decydowania o ich przyszlosci.
W moim konkretnym przypadku wszystko juz jest jasne. Ideologia, charakter, wiekszosc opisow, umiejetnosci.. w ogole. Oczywiscie musze popoprawiac bledy, musze cos tam dopisac... ale juz widac jak pisze, jakie bledy robie, a jakich nie itp. a odpowiedzi nie uzyskuje.. nada nie wiem czy bawilem sie na darmo.
Taki system wspolpracy jest dla mnie niezwykle frustrujacy . Sprawa jest prosta, albo warlockowi przyda sie projekt i podoba sie wizom, albo nie...
Jesli nie, rozumiem, nie ma problemu, ale skad ja mam wziac motywacje do czegokolwiek, jesli odpowiedz brzmi: Ok, ale nic nie moge obiecac?
Dotyczy to nie tylko gildii, ale jakiegokolwiek angazowania sie w pomoc "ku chwale warlockowi".
Mam nadzieje ze notka nie bedzie potraktowana jako prowokacja, i mam nadzieje ze jakos uregulujecie te kwestie (przede wszystkim podejmowanie decyzji).
Pozdrawiam.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sethar
Temat postu:   PostWysłany: 15 Sty, 2004 - 15:39
Administrator


Dołączył: 05 Lip, 2002
Posty: 279
Skąd: Gdańsk
Hmm. W sumie racja
Trzeba przyjac jakies zasady, albo przyajmniej normy odpowiadania "petentom" jak sie nazwal Krwin.

Wiec moze odpowiem.

O przyjeciu gildii do realizacji decyduja w sumie luzne zasady.

1. Sposob opracowania projektu (dokladnosci i wyczerpujace projekty)
2. Dobre uzasadnienie i przynajmniej próba wpisania danej gildii do istniejacego swiata. Tu chodzi mi przede wszystkim o ustawienie juz w fazie projektowej zaleznosci z innymi istniejacymi juz, albo bedacymi w fazie realizacji gildiami i organizacjami Warlocka. Tu polecalbym zapoznac sie z zalozeniami tych organizacji (wiem ze czasami jest ciezko) i wprowadzeniu zarysu zaleznosci do swojego projektu.
3. Zaakceptowanie projektu przez Lorda domeny (w porozumieniu z kims z Administracji).
4. Znalezienie rak do pracy - nieznalezienie rak skutkuje odsunieciem realizacji w nieokreslona przyszlosc.

Te powyzsze zasady nie sa sztywne. Czasami mozna cos opuscic.
Jednak jesli jakis projekt zostanie przyjety do realizacji, napewno autor zostanie poinformowany, i napewno bedzie nagabywany przez realizujacych go.

Zgadzam sie ze nie mozna zbywac nikogo zdawkowymi odpowiedziami.
Ale co zrobic. Czasami sie nie da inaczej.


Jesli ktos ma jakies projekty gildii to poza zgloszeniem ich Lordom domen poprosze o kopie dla mnie. Postaram sie pomoc autorowi w osadzeniu danej gildii w ramach historycznych i systemach muda. Napewno zadam takiemu autorowi mase dodatkowych pytan.

Pozdrowka Sethar

_________________
Kontakty 239598
NOWY
"Bytka abo ne bytka - to je zapytka" - Shakespeare w czeskim filmie
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Numer ICQ 
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Ragar
Temat postu:   PostWysłany: 15 Sty, 2004 - 18:58
Papla


Dołączył: 20 Wrz, 2003
Posty: 368

Krwin nie goraczkuj sie tak.
Szkoda ze nie ma twojego.netu bo tam byl topic idealnie pokazujacy jak pisac projekty - jezeli ktos go ma niech wklei najlepiej.
Sprawdzenie jak w ramach swiata bedzie wygladac gildia ocena wszytkiego to tez nie jest taka chwila. Kazdy tu ma zajec od cholery przeciez. Ja np. juz od kilku miesieczy czekam na blokade 2 slotu w mojej gildii, o zablokowanie mozliwosci nakaladanie czegokowiek na nasz sprzet - chce swojego kowala ograniczyc. No ale narazie sie albo nie da, albo nie ma kto sie zajac zmiana liba, bo nie jest to priorytetem. Tak samo nie jest priorytetem widocznie zakodowanie od poczatku twojej nowej gildii. Przeciez jest robionych w orchii i arshen kilka gildii zawodowych i rasowych i robi to tylko kilka osob.
Wiem ze bys chcial miec od razu gildie dla siebie i od reki zakodowana ale to nie jest tak proste. Elfy np beda mialy gildie rasowa gdy napsiza cale miasto sami, kmarany laymany - wysokie kasty gdy napisza i zakoduja cale nadrzewne miasto sami (no z gildiami tez trzeba sie pomeczyc opisa, projekty zalerzn itp).

Przypomina mi to jedna gildie ktora znajomy napisal dla gora 2 osob z umami specem ...
Bez przesady ludzie to nie klon. Troche powazniejsze podejscie by sie przydalo.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Adres AIM  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Myrr
Temat postu:   PostWysłany: 15 Sty, 2004 - 19:26
Uczeń - Powieściopisarz


Dołączył: 24 Wrz, 2003
Posty: 47
Skąd: Warszawa
Uwagi ogolne do piszacych gildie
Autorstwa HUBA


1. Ogolne

Na poczatek nalezy krotko zdefiniowac czym jest gildia zawodowa. Otoz
ma ona za zadanie nadanie celu zycia postaci gracza. To krotka, ale dobra
definicja. Wstepujac do gildii zawodowej, gracz decyduje sie na bardzo
wiele rzeczy, w tym nie tylko na uprawianie danej profesji, na
zaakceptowanie pewnej subkultury, ale takze, na po czesci ustalony
swiatopoglad, na pewne przywileje i ograniczenia i przede wszystkim na
okreslony sposob zycia. I to wlasnie tworca ma zapewnic nie tylko wybrane
srodki, ktore umozliwilyby realizacje tych celow, ale co wiecej
musi zapewnic cale srodowisko. Subkultura gildii zawodowej powinna byc
w miare realistyczna i w pelna, co znaczy, ze nie moze zawierac
niedopowiedzen w podstawowych sprawach, tak by gracz czul, ze otacza go
cos trwalego i pelnego, gdzie moze zrealizowac swa ideologie zyciowa.

Podstawowym elementem zapewniajacym jakosc gildii jest dobry pomysl
ujety w ramy czytelnego, i dopracowanego opisu. Ponizej postaram sie
wypunktowac z ewentualnymi przykladami co taki opis zawierac powinien.
Przy czym pamietaj szanowny czytelniku, ze aczkolwiek manual ten zostal
stworzony na potrzeby gildii zawodowych, to jednak sam chemat powinien
posluzyc rowniez przy tworzeniu gildii rasowych czy layman, gdzie czesc
punktow mozna splycic lub pominac, pamietajac, ze idealny opis zawieralby
te wszystkie elementy. Zechciej rowniez czytelniku zwrocic uwage na fakt,
ze opis ten ma ci przedewszystkim pomoc, nie traktuj wiec go jako zbioru
podpunktow do zrealizowania i nie ograniczaj w zaden sposob swoich wizji
gildii. Cokolwiek bys nie wymyslil, zapewniam Cie, ze mozesz w takim
opisie to zawrzec, a z twoich pomyslow z pewnoscia da sie dopracowac
przejrzyste struktury, ktore zloza sie na doskonala calosc.

2. Opis Gildii OCC

!!!UWAGA!!!
!!!DBAJ O JASNOSC I PRZEJRZYSTOSC OPISU!!!

Dane
- typ gildii
- styl gildii
- nazwa gildii
- zajmowane sloty
- jakie rasy przyjmuje, a jakich bezwzglednie nie
- kto powinien miec dostep do podanych tu informacji
- wypadaloby zaznaczyc tez stopien elitarnosci gildii i
oczekiwany przez tworce tax

Zalozenia Ogolne

W punkcie tym nalezy zawrzec podstawowe cele istnienia i zycia zarowno
samej gildii jak i jej czlonkow. Jest to punkt informacyjny, majacy na
celu wprowadzic w klimat gildii, jednak nie rozwijajacy nadmiernie
szczegolow. Na poczatku kazdego opisu powinien sie taki punkt znalezc i
nie nalezy go kwitowac jednym zdaniem, bo wtedy minie sie ze swoim
powolaniem. Dobrze jest tez umiescic w tym punkcie na jakich zrodlach i
podstawach (jesli w ogole) opiera sie gildia.



Lokalizacja gildii

Kazda gildia musi posiadac swoja lokalizacje lub tez przynajmniej teren
na ktorym dziala. Nalezy zatem wyszczegolnic te miejsca, ewentualnie

ustalic alternatywny sposob zrzeszania czlonkow. Krotka charakterystyka
terenu z punktu widzenia gildii z pewnoscia pomoze przy pozniejszym
kodowaniu. Nalezy tez zaznaczyc jakie znaczenie ma dla czlonkow cehcu ten
teren i czy w jakis specjalny sposob traktuje czlonkow. Jest tez mnostwo
innych ewentualnosci, ktorych nie jestem w stanie wymienic.



Charakterystyka czlonka gildii

Ten punkt powinien zawierac zarowno ogolne cechy, zalety i przywary
przecietnego czlonka, jak i nakreslac niejako jego swiatopoglad oraz
uwypuklac te jego elementy, ktore maja istotne znaczenie dla swiata
Arkadii i moga zostac wykorzystane dla jego urozmaicenia. Tak wiec
nalezaloby tu umiescic:
- morale przecietnego czlonka
- jego mentalnosc i wojowniczosc
- stosunki miedzy nim a innymi gildiami
- wyglad w sensie charakterystycznych cech wspolnych dla czlonkow
jesli takowe wystepuja
- preferencje zyciowe i ogolny stosunek do swiata
- jak pojmuje on swa role w cechu

- roznego typu maniery i inne charakterystyczne cechy odrozniajace
go choc troche od innych, a wspolne dla czlonkow cechu
- ulubione zajecia, przedmioty, bronie, sposob spedzania czasu,
przyzwyczajenia i cala mase innych codziennych rzeczy, ktore mozna
wykorzystac do podniesienia realizmu


Struktura i hierarchia gildii

W punkcie tym nalezy bardzo jasno okreslic jaka bedzie struktura
oragnizacyjna powstajacej gildii. Najprostsza mozliwa to oczywiscie
jej brak, ale nie nalezy popadac w euforie. Nawet jesli miedzy czlonkami
nie zachodza zadne relacje czy zwiazki, to kazda gildia zawodowa musi
posiadac graczy trzymajacych w swym reku wladze nad gildia, jakkowliek
by sie nazywali. W opisie powinien zostac zawarty szczegolowy instruktarz
do tych wszystkich powiazan, przy czym przypominam, ze gildie elitarne
maja zwykle dosc zlozona strukture wynikajaca nie tylko z samych zrodel
na ktorych opiera sie cech, ale tez z pewnych zalozen hierarchicznych
poczynionnych przez autora opisu w celu skomplikowania drogi prowadzacej
do zostania czlonkiem. Taka komplikacja, bedaca jednoczesnie
uatrakcyjnieniem jest czesto konieczna, by wyeliminowac graczy, ktorzy
nie przejmuja sie odtwarrzaniem swych rol.
Tak wiec powtarzajac:
- jakie sa stopnie gildiowe i tytuly im odpowiadajace
- jesli jest wiecej niz jeden rodzaja tytulow to rowniez
- jakie sa zaleznosci pomiedzy czlonkami na okreslonych poziomach
- czym rozni sie zakres obowiazkow
- czy gildia posiada jakies podstruktury rozne od stopni gildiowych
- czy posiada alternatywne i dobrowolne mozliwosci rozwoju gildiowego
- ogolnie sposob organizacji

Zasady awansu w gildii

Punkt ten jest mocno powiazany z poprzednim i niekoniecznie musi byc
od niego oddzielony. Nalezy tu zawrzec opis warunkow i sposobow zdobywania
wszystkich tytulow, poziomow i innych nobilitujacych elementow struktury,
oraz zasady na jakich sie te tytuly ewentualnie traci.

Zasady rekrutacji nowych czlonkow

Bardzo jasno i precyzyjnie nalezy stwierdzic jakie beda zasady
rekrutacji nowych czlonkow zarowno w stosunku do pierwszych przyjetych
graczy jak i pozniej. Nalezy zaznaczyc czy zasdy te sa bezposrednio
dostepne dla kandydatow, czy tez sa ukryte i odpowiedzialni za to

czlonkowie po kolei sami sprawdzaja czy gracz odpowiada tym zasadom.

Zasady opuszczania gildii

To czy da sie opuscic gildie i na jakich konkretnie zasadach musi byc
rowniez zaplanowane przed kodowaniem. I tu niezbedne sa dodatkowe
decyzje czy informacje te beda dostepne dla ogolu graczy, czy tez tylko
dla czlonkow, a moze trzeba sie bedzie o nich przekonac empirycznie?



Uprawnienia wladz gildii

- za co i na jakich zasadach wladze moga karac i nagradzac
- w ogole jakie sa roznice jesli decydentow jest w gildii wiecej niz 1
osoba
- przede wszystkin nalezy zaznaczac kto i na jakich zasadach moze
wykluczyc z szeregow gildii


Kodeks gildiowy

O ile gildia posiada jakis kodeks powinien on tu zostac spisany, a
kazda gildia powinna miec zbior praw nakazujace czlonkom przestrzegac
zasad Arkadii pod grozba wykluczenia z gildii. Punkt powinien tez zawierac
objasnienia w jaki sposob bedzie dostepny kodeks oraz przewidywac kary
za wykroczenia. Rowniez kwestia egzekucji kar powinna byc jasno okreslona.
Nie wymaga sie tez, by wypisywac w opisie pelny rollplajowy kodeks,
wystarczy wypisac wszystkie istotne obowiazki, ograniczenia i przywileje,
ktore pozniej w sposob bardziej opisowy zostana umieszczone w samej
gildii. Pamietaj przy tym czytelniku, ze nie kazda gildia ma jasno
sprecyzowany kodeks (np w formie ksiazki) i niekiedy jest to raczej
niepisany zbior i wtedy wlasnie nalezy w jakims pliku gildiowym, dostepnym
tylko dla graczy, zaznaczyc czego to musi przestrzegac kazdy czlonek.

Zwyczaje oraz rytualy gildiowe

Kazda gildia ma jakies swoje zwyczaje, czy rytualy, ktore uprawia i
nalezaloby spisac je i przedstawic jakie maja znaczenie dla czlonkow.
Zapewniam, ze wczesniejsze zaplanowanie takich elementow ulatwi ich
wplecenie w pozniejszy kod, a w przypadku braku umiejetnosci pozwoli
osobom, ktore zdecyduja sie pomoc, na zrozumienie i efektywne zakodowanie
ich. Oczywiscie zadne rytualy nie sa obowiazkowe w gildii, ale nalezy
tez spojrzec na to nieco szerszym okiem. Rytual moze byc to np rytual
palenia fajki, zeby daleko nie szukac.

Srodki wyrazu (emoty i inne)

Na standardowe srodki wyrazu skladaja sie glownie emoty. Zwracam uwage,
ze powinny byc one nie tylko zlepkiem tekstow pasujacych do gildii, ale
glownie przemyslanym i zaplanowanym systemem, ktory pozwoli graczowi
wyrazic charakter gildii i poruszac sie w sytuacjach z ktorymi bedzie mial
do czynienia w sposob charakterystyczny dla tej wlasnie gildii. Oczywiscie
im wiecej ich bedzie tym lepiej, ale nic na sile.

Szczegolne przedmioty i komendy gildiowe

Gildie posiadaja zwykle pewne szczegolne przedmioty, zachowujace sie
przy apokalipsie i w tych to rzeczach sa zwykle komendy zwiazane z
gildia. Nalezaloby zatem opisac zarowno same przedmioty, ich wyglad
przeznaczenie, pochodzenie, zasady odzyskiwania itp, jak rowniez
komendy ktore dodaja graczom wraz z ich dokladnym zastosowaniem.

Historia gildii

Kazda dobra gildia ma swoja historie. Historie bywaja rozne i na tym

polega ich urok. Im wiecej bedzie taka historia tlumaczyla i im wiecej
bedzie w niej odniesien do naszego swiata, tym lepiej. Oczywiscie w opisie
gildii nie nalezy wpisywac calej historii gildii, raczej spodziewam sie
znalezc w idealnym opisie jakis krotki skrot historii moze nawet w
powiazaniu z innymi jej elementami. W kazdym razie uswiadom sobie drogi
czytelniku, ze nie kazdy gracz, ktory w swych podrozach natknie sie na twe
wspaniale dzielo bedzie wiedzial co to w ogole jest za dziw. W zwiazku z
czym najlepiej jest stworzyc w jakies bibliotece ogolnodostepna historie,
aby zachowac spojnosc swiata. Niekiedy historia moze byc spisana tylko na
uzytek czlonkow, ale nie jest to praktyka najszczesliwsza, jesli juz
to lepiej stworzyc dwie wersje. Pamietaj tez szlachetny kreatorze, ze
nie kazda historia zaczyna sie od slow: "Dawno, dawno temu... kiedy
na swiecie panowali okrutni bogowie... "itd. Niech nie zwiedzie cie
stereotypowy tytul tego podpunktu. W uzasadnionych przypadkach gildia
moze nie miec historii, ale to powinno wyniknac z jej charakteru, a nie
z lenistwa tworcy.


Umiejetnosci, specjale i tax gildiowy

Byloby idealnie gdyby kazdy tworca podszedl do tego podpunktu, z
pewnym dystansem. Czesto spotykana jest sytuacja, gdzie rozentuzjazmowany

kreator wypisuje tu niestworzone wielkosci popierajac je metnymi
wyjasnieniami. Proponuje, by ustalenie bardzo konkretnych wartosci
pozostawic do dyskusji komisji lordow i AoB. Ze swej strony kreator
powinien sie dobrze zastanowic jak bardzo elitarna jest jego gildia i
jakiego oczekuje dla nie taxu. Od tych dwoch rzeczy zalezaly beda
umiejetnosci i specjalne umiejetnosci gildii. Oczywiscie nie ma przeszkod
by kreator przedstawil swoje propozycje tych umiejetnosci, jednak
idealnie bedzie jesli zrobi to wpisujac przy kazdej z nich:
Wysoko, bardzo wysoko, nisko, niznacznie, srednio itd. zamiast
konkretnych wartosci, gdyz i tak zostana one ustalone w relacji do
innych istniejacych czy powstajacych gildii.


Dla przykladu podam ze niekompletny projekcik jednej z gildii na Arke zajmowal jakies 57 pelniutkich stron A4 i brak bylo tam jeszcze masy szczegolow wiec jest co pisac Rolling Eyes
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Krwin
Temat postu:   PostWysłany: 15 Sty, 2004 - 19:34
Niech ktoś go/ją wreszcie uciszy


Dołączył: 12 Paź, 2003
Posty: 16777215
Skąd: Wwa
Ragar nie zrozumiales o co mi chodzilo....
Ja nie pisze:
Zakudujcie mi gildie, bo chce sobie miec umy i speca.
Ja po prostu oczekuje odpowiedzi.
Oczywiscie rozumiem ze tego typu sprawa moze zajac sporo czasu, bo nie jest priorytetem, spoko.
Oczywiscie rozumiem za sprawa moze nie pasowac do wizji swiata, jaka posiadaja wizowie, szkoda, ale spoko.
Ale jesli ja cos pisze, wykorzystuje w tym celu swoj czas, swoj wysilek, a otrzymuje odpowiedz, ktora z jednej strony nie odrzuca pomyslu, z drugiej jednak nie gwarantuje mi nic, to czuje sie glupio.
Albo tak, albo nie. Jesli tak, to np, po tym tym i tym. Pod warunkiem ze wszystkie opisy beda takie ze wystarczy copypasteowac, jesli nie (opisynie beda wymagac czegos) to poczeka najwczesniej do xxxx.
Wiesz, ja wszystko zrozumiem.
Zaleznosc jest prosta, przyda sie/nie przyda sie.

Dyskusje na temat gildii nawet chetnie bym poprowadzil, ale styl w jakim ja zaczales jest tak... niewysublimowany, agresywny i w ogole, ze sobie jednak daruje...
I troche shame on you za ten dziwny atak...
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Kharegn
Temat postu:   PostWysłany: 15 Sty, 2004 - 20:14
Mag Warlocka


Dołączył: 15 Lip, 2002
Posty: 45

Wiec tak Krwinie. Po pierwsze, poki co Twoj projekt nie spelnia norm, ktore ustalilismy z Garagothem (te poprawki, o ktore prosilismy w mailu.). Po drugie.. z checia Ci dam odpowiedz. Gildie, ktorej projekt napisales powinno sie udac wpasowac do swiata, tylko ze... za rok, dwa lata? Dziekuje, ze poswieciles swoj czas i zaangazowales sie, bo nie poszlo to na marne, jesli nie w calosci, to na pewno w duzej czesci to zakodujemy, tylko problemem jest termin. Na to pytanie nijak Ci nie potrafie odpowiedziec, bo co jak powiem ze za pol roku, a za pol roku nie bedzie? Moce przerobowe Arshen sa w tej chwili najmniejsze z mozliwych, we dwie osoby pracujemy nad trzema gildiami zawodowo-ideologicznymi i innymi rzeczami. Sam mam kilka wlasnych, gotowych projektow i nie mam czasu nic konkretnego z nimi zrobic... Tak wiec podsumowujac, z checia zakodujemy wszystko co jest dobrze pomyslane i wpasowane w swiat, ale nie potrafie powiedziec kiedy.

_________________
Hokus Pokus
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
PNphpBB2 © 2003-2006